over mij
Mijn naam is Marieke de Jong. Coachen, trainen en begeleiden doe ik vanuit een achtergrond in de kunst en mijn ervaring bij grote (kunst)onderwijsinstellingen vanuit de rol van coach, studieloopbaanbegeleider, (stresspreventie)trainer, docent, onderzoeker en projectleider studentbegeleiding.
Mens zijn is voor mij een teamsport en de ontmoeting en de (non-verbale) dialoog staan hierbij voor mij centraal. Ik handel vanuit de overtuiging dat het belangrijk is om bewust te leven en te werken vanuit het hier en nu met als resultaat meer plezier, ontspanning en/of effectiviteit in je (werkzame) leven.
Na de post-hbo ‘Opleiding tot Coach’ op Hogeschool Windesheim in Zwolle volgde ik diverse (systemische) opleidingen bij onder andere het Bert Hellinger Instituut in Groningen.
Als gecertificeerd coach ben ik aangesloten bij de NOBCO. Daarnaast ben ik BRLO geregistreerd Lerarenopleider en ben ik in het bezit van de licentie Trainer Tijdsurfen.
individuele coaching
Graag kijk ik samen met jou, vanuit gelijkwaardigheid naar je vraag. Zo’n vraag kan bijvoorbeeld gaan over het beter begrijpen van jezelf, het aanleren van ander gedrag, het leren omgaan met veranderende situaties, de balans vinden tussen werk en privé of omdat je behoefte hebt aan een professioneel gesprek zonder oordeel.
Door samen te onderzoeken, inspireren, denken, experimenteren, ervaren, reflecteren en andere perspectieven te zien, kan jij nieuwe opties en mogelijkheden verkennen. Van daaruit kan er bewustzijn, beweging en daarmee (indien gewenst) een werkelijke verandering ontstaan.
Openheid, eerlijkheid, aandacht en luisteren zonder oordeel zijn belangrijke waarden voor mij. Als coach ben ik aangesloten bij de NOBCO en volg ik de Internationale Ethische Code.
Neem gerust contact op voor meer informatie of een kennismakingsgesprek. Mail of bel en laten we kijken of we iets voor elkaar kunnen betekenen!
p.s. Neem jij je wandelschoenen mee? Ik woon- en werk in het bos!
In september 2020 heb ik Marieke de Jong leren kennen om samen een coaching traject in te gaan. Meteen bij het eerste contact voelde ik me op mijn gemak. Door vragen te stellen, te luisteren naar de antwoorden, deze samen te vatten en vervolgens nieuwe vragen te stellen, kreeg ik meer inzicht hoe ik mijn keuzes maak, waarom ik dit op deze manier doe en wat dit voor consequenties heeft voor mij.
Marieke heeft me in de loop van het traject enkele opdrachten meegegeven, waardoor ik nog gerichter ging nadenken en nog meer inzicht kreeg in welke keuzes ik maak en wat ikzelf graag zou willen. Dit traject heeft mij persoonlijk veel opgeleverd. De ontwikkeling die ik doormaak als docent en als persoon, maakt dat ik nu bewuster kies voor mezelf; wat vind IK belangrijk en wat IK leuk vind. Dit coachtraject heeft eraan bijgedragen dat ik van verschillende kanten een keuze kan belichten, bewustere keuzes maak voor tijd voor mezelf en welke kant in mijn carrière ik op wil gaan.
> Nienke (docent en medewerker in de zorg)
opstellingen
Soms zijn er vraagstukken waarvan je weet dat er meer speelt dan je met elkaar kan benoemen en zo ontstaat de noodzaak op een ander niveau te werken dan alleen denken en praten. Opstellingen zijn een manier om inzicht te krijgen in hoe systemen werken en hoe we in onze patronen blijven vastzitten om (en dat gebeurt onbewust) het systeem compleet te maken.
Als systemisch werker laat Marieke zien wat er speelt, wat er aangekeken mag worden en wat ervan daaruit kan veranderen. Dit alles zonder oordeel of advies, vanuit zuiverheid, eerlijkheid en integriteit ontstaat een opstelling die inzicht en bewustwording brengt.
Marieke de Jong heeft diverse systemische opleidingen gevolgd o.a. bij het Bert Hellinger Instituut in Groningen (2022), Plata opleidingen in Leiden (2021-2022) en Hogeschool Windesheim in Zwolle (2020-2022).
teams & groepen
Ondersteuning nodig bij organisatieveranderingen of liever de onderlinge samenwerking binnen het team versterken? Of een gerichte training voor het versterken van vaardigheden?
Als coach & trainer ontwikkeld Marieke de Jong teamtrajecten en trainingen op maat, opdat alle deelnemers op een inspirerende en effectieve manier professioneel kunnen ontwikkelen. Dit doet ze vanuit een ruime ervaring in de kunst en het hoger (kunst)onderwijs wat zorgt voor een verassende, inhoudelijke en praktische insteek. Waarbij er aandacht is voor persoonlijke en groepsdynamische processen.
Bij een project van grotere omvang werk ik samen met professionals uit mijn netwerk.
Marieke heeft ons als team geweldig geholpen om onze gemeenschappelijkheid te vinden en onszelf in onze kracht te zetten. Ze is een harde werker, is flexibel en kan de werksituatie geweldig inschatten. Marieke is in staat daar de workshop op aan te passen, zodat het team precies bereikt wat het voor ogen heeft.
Daarnaast is Marieke erg benaderbaar en open. We hebben ongelofelijk fijn met haar gewerkt, meer bereikt dan we zelf voor ogen hadden en hier beeld aan kunnen geven. Dus: mocht je op zoek zijn naar een coach die je team écht een stap verder helpt en je ook handvaten geeft om het daarna zelf te doen (in woord en beeld), dan ben je bij Marieke aan het juiste adres!
> Valery (projectleider TechThis /Sterk Techniek Onderwijs Zwolle)
stressvrij werken met Tijdsurfen
Stressvrij werken met Tijdsurfen betekent gezond werken vanuit rust en aandacht. Daar word je vanzelf productief van! Wanneer werkdruk en stress ontstaat, is, afhankelijk van de situatie, telkens een van de zeven aanwijzingen de juiste om je te helpen terug te keren naar kalmte en focus.
De zeven aanwijzingen zijn geformuleerd door Paul Loomans en vinden hun inspiratie uit de rust van monniken in een zentempel. Voor bedrijven en organisaties zijn de workshops en lezingen Tijdsurfen een aantrekkelijk programma met grote opbrengst.
Marieke de Jong heeft in 2022 de opleiding gevolgd bij Paul Loomans en is gelicentieerd trainer. Ze heeft een achtergrond in het hoger (kunst)onderwijs, spreekt in beeldende taal, wisselt uit met de deelnemers, acteert werksituaties en laat deelnemers door middel van oefeningen zelf ervaren.
kunst en coachen
Ben je een (professionele) maker en heb je behoefte aan reflectie of (proces)begeleiding of heb je een andere vraag? Je kan kiezen uit een traject of een enkel reflectiegesprek of een (gezamenlijke) werkbespreking.
Vele anderen gingen je reeds voor. Mijn ruime ervaring in het kunstonderwijs zorgt voor een reflectieve, inhoudelijke en praktische insteek waarbij aandacht is voor professionele, persoonlijke processen.